Gå til hovedinnhold

Årets favoritter 2018


Da var vi endelig klar med å gjøre opp regnskapet for 2018 og levere resultat av årets favoritter. Det har vært en hard dra kamp mellom redaksjonen bestående av Evil Espen fra metal avdelingen, Honky Tonk Espen fra Americana avdelingen og  pop/rock ansvarlige The man formerly known as Espen.
Her på berget har vi ekstra fokus på norske utgivelser, men krydrer tilværelsen med noen godbiter fra det store utland. Det gis ut utrolig mye bra musikk hvert år og vi rekker dessverre bare å skrape litt i overflaten av antall utgivelser, men vær trygg på at alle 20 platene som blir nevnt her virkelig fortjener å bli dratt fram i lyset.
Vi presenterer årets favoritter fra 2018:

20. Death By Unga Bunga - So far so good so cool

19. Strängen - Rock på svenska

18. Barren Womb - Old money/New lows

17. Blackberry Smoke - Find a light

16. Fu Manchu - Clone of the universe

15. Bendik Brænne - Benedictionary


14. NAG - Nagged to death

13. Darling West - When I was asleep

12. Elias Jung - Wasteland

11. Heave Blood and Die - Vol II

10. Lucifer - II
Tysk/svensk band som spiller hard rock i arven etter Black Sabbath, og med den ubestridte kongen av scandi-rock bak trommene. Nærmest alt Nicke Andersson tar i blir til gull, det ble sannelig edelt dette også.

9. Ondt Blod - Natur
Fengende og allsangvennlig punk fra det kalde nord som det oser fest og moro av. Et album som gjør deg klar til fest, eller i det minste noe festlig.
Les mer her: https://bsiden.blogspot.com/2018/03/ondt-blod-natur.html

8. Malin Pettersen - References pt. 1
Malin er kjent fra bandet Lucky Lips, dette er hennes solo debut og den overgår alt hun har medvirket i tidligere. Årets norske americana skive! Forfriskende, forførende og fengende plate.

7. Immortal - Northern Chaos Gods
Immortal spiller i kategorien hardt, fort og jævlig. Dette er noe av det jævligste de har gjort, og det selv uten jævelen sjøl Abbath. Vi ble jævlig imponert, et jævlig godt stykke arbeid!
Les mer her: https://bsiden.blogspot.com/2018/08/immortal-northern-chaos-gods.html

6. American Aquarium - Things Change
Et album som har sneket seg inn bakveien via underbevisstheten. Den ble ikke så hyppig spilt rett etter utgivelse, men har blitt prioritert fra tid til annen og vi i redaksjonen har omsider fått øynene opp for kvaliteten, og velger å plassere den høyt på listen av årets favoritter. Feiende flott alternativ country.

5. The Deadheads - This one goes to 11
Sørgelig forbigått band her til lands, ett ypperlig album spekket med høy energi rock n roll. En salig blanding av scandi-rock, 70-talls hard rock og proto-punk.
Les mer her: https://bsiden.blogspot.com/2018/03/deadheads-this-one-goes-to-11.html

4. The Good, The Bad & The Zugly - Misanthrophical House

De siste års beste punk rock band fra Norge, punktum! Det er kanskje ikke originalt eller nyskapende, men det er pokker ta så sykt bra. At alt gjennomføres med et realt glimt i øyet gjør det bare enda mer fornøyelig, topp album fra start til slutt.
Les mer her: https://bsiden.blogspot.com/2018/01/the-good-bad-zugly-misanthropicalhouse.html

3. Israel Nash - Lifted
Et veldig sterkt album som kan være litt vanskelig å sette i bås, noe americana, noe indie og en god dose vestkyst rock. Bare å sette seg tilbake i godstolen og bli med på en svevende, harmonisk og fengende musikalsk reise.

2. Sweden - Confetti
Hvordan dette bandet kan gå så til de grader under radaren til folk flest er langt over vår fatte evne! Nå må folk begynne å få opp øynene for dette flotte powerpop orkesteret, som attpåtil er norsk. Eller står svenskehatet så sterkt i Norge at vi velger å overse bandet på grunn av navnet? Ikke vet jeg, de fortjener en mye bedre skjebne og burde å våre øyne toppet VG-lista hele året. Dette albumet var forfriskende når det kom ut, den var de perfekte tonene til lyse vår og sommer dager, og den lyser opp mørketiden vi er inne i nå. For å sitere en av årets morsomste menn: Folkens, ta dere sammen!

1. Tyler Childers - Purgatory

For å gjøre en lang historie kort, dette albumet kom opprinnelig ut i 2017 i Amerika, men ble ikke tilgjengelig for oss europeiske nordboere før starten av 2018. Innad i redaksjonen har vi hatt lange og opphissede diskusjoner om vi skulle ta albumet med på oppsummeringen av 2018 eller ikke. Nå i desember gikk det så langt at styret i B-siden måtte innkalles til et ekstraordinært styremøte for å løse konflikten, noe som ikke hjalp. I stedet ble det innkalt til generalforsamling for alle aksjonærene hvor eneste punkt på agendaen var å komme til bunns i denne saken. Etter langt om lenge og lengre enn langt kunne vi endelig fyre i peisen og hvit røyk kunne stige opp fra pipa til hovedkvarteret, årets favoritt var herved satt!
Les mer om skiva her: https://bsiden.blogspot.com/2018/01/tyler-childers-purgatory.html




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

The Byrds og veien videre - En diskografi historie. Del 1

The Byrds  Om jeg skulle være nødt til å svare på hvilket band eller artist som er min favoritt får jeg store problemer, det kan forandre seg fra dag til dag. Jason Isbell, Ryan Adams, Drive By-Truckers, Gluecifer, Hellacopters, Ricochets, Mc5, The Stooges, New Bomb Turks, Dinosaur Jr, Son Volt og Neil Young har alle hatt stor betydning for meg de siste 20 årene, men et band som jeg stadig vender tilbake til er The Byrds. Det er jo litt merkelig siden jeg er "bare" 40 år og har aldri opplevd dem som et samlet band i min levealder. Min møte med The Byrds var en gang i starten av 20 årene når jeg kjøpte en samlealbum på CD som ble med på biltur, derfra har det sakte men sikkert ballet på seg. Jeg har hatt perioder der jeg har lånt mye tid til andre klassiske rockeband som Beatles, Stones, Kinks, Who, Doors, Dylan og mange andre, ikke minst utallige garasje rock/nuggets band, men The Byrds er og blir mitt band. Det har også vist seg på Spotify listen jeg får tilgang til hvert

Neil Young + Promise of the real - The Visitor

Neil Young er en av artistene jeg setter høyest i musikkhistorien, men dessverre er ikke Neil Young anno 2017 spesielt spennende. Selv om jeg er enig om at Trump er en dust og at vi bør ta bedre vare på jorden, så blir det for mye politikk og fjas, og for lite fokus på det musikalske i denne utgivelsen (også!). I tillegg er det et sammensurium av sjangere han skal innom, mariachi, blues og storband for å nevne noe. Det gjør at albumet fremstår som rotete, men på sitt beste er det faktisk ganske bra. Nå har mannen gitt ut 6-7 utgivelser bare siden 2014, med mer fokus og om han kunne vært mye mer selvkritisk til eget materiale, så kunne vi nok fått nok en sterk plate fra Neil Young. Jeg lever i håpet, men har nok ikke helt troen. 4/10

The Good, The Bad & The Zugly - Misanthropical house

TGTBATZ er tilbake med nytt album og har heldigvis ikke skiftet stil eller noe siden sist, de fortsetter å pøse ute god gammel scandirock med et solid glimt i øyet. Tekstene har aldri vært av det spesielt seriøse slaget, noe som gjør de til et veldig befriende band å høre på, de er på ingen måter selvhøytidelige. Musikken generelt er på ingen måter useriøs, dette er dyktige musikere på alle plasser, med en seriøs teft for fengende punk/hardcore. Jeg er ikke snauere enn at jeg mener at TGTBATZ er det beste punkrock bandet vi har i Norge per dags dato. De står ikke tilbake for noe band som Turboneger, Gluecifer, Amulet og flere har gjort før dem. Tidvis minner de meg veldig om Turboneger anno Ass Cobra, faktisk første gang jeg hørte singelen "Vik bak meg satan" så trodde jeg et øyeblikk at det var Turboneger jeg hadde satt på. Selv om TGTBATZ stjeler som ravner fra rockehistorien så står de fjellstøtt på egne ben. Dette er ingenting å tenke på, kjøp en sexy grønn vinyl elle