Gå til hovedinnhold

The Dogs - The Grief Manual


The Dogs sparker i gang 2018 med en sterk garasjepunk plate det lukter svidd av. At et garasjepunk band får såpass mye oppmerksomhet rundt slippene sine kan de takke frontmann Kristoffer Schau for med sin kjente personlighet, om Ola Normann fra Toten hadde vært vokalist ville de nok gått mye mer under radaren til pressen og folk flest. Bak delen med Schau er at han har sine begrensninger som vokalist, det kommer spesielt godt fram på de rolige mid-tempo låtene "Primitive etchings" og "Her last song" som fungerer heller dårlig og føles som noen hvileskjær på platen. Også låten "Oh why" føles litt masete fremført.
Men nok negativt , det er mye positivt å ta av! Schau tar mer enn nok igjen på framføringen med sin entusiasme, han er jo en rock`n roller av hele sitt hjerte, og bandet er velspilt og tøff gjennom hele platen. Nå handler ikke rock om alltid å være så original, noe The Dogs så sikkert ikke er. Det handler om å spille beintøft, gjøre som man vil og ha det kult, det har The Dogs taket på. De spiller rock`n roll i arven etter gode gamle band som The Stooges, Lime Spiders, New Bomb Turks og våre kjente og kjære band fra Scandirocken. Morsomt er det også hvordan enkelte låter minner meg helt tydelig om diverse andre mer eller mindre obskure band, f.eks. kunne låten "We won`t come back" like gjerne vært fremført av amerikanske Murder City Devils med sin særegne stil. Og "Hindsight" minner meg helt vilt om de norske powerpopperne i Tip Toppers fra tidlig 2000-tallet, og det er selvfølgelig et kompliment.
Et annet friskt pust er låten "Prelude to murder" hvor Jorunn Stiansen er gjestevokalist og gjør en strålende jobb, hun og Schau fungerer som  hånd i hanske på denne!
Singelen "Lie to me" er kanskje det aller sterkeste kortet, svett og sint garasjepunk, det blir ikke tøffere enn dette.
Alt i alt en litt ujevn plate, men på sitt beste aldeles strålende!
8/10

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

The Byrds og veien videre - En diskografi historie. Del 1

The Byrds  Om jeg skulle være nødt til å svare på hvilket band eller artist som er min favoritt får jeg store problemer, det kan forandre seg fra dag til dag. Jason Isbell, Ryan Adams, Drive By-Truckers, Gluecifer, Hellacopters, Ricochets, Mc5, The Stooges, New Bomb Turks, Dinosaur Jr, Son Volt og Neil Young har alle hatt stor betydning for meg de siste 20 årene, men et band som jeg stadig vender tilbake til er The Byrds. Det er jo litt merkelig siden jeg er "bare" 40 år og har aldri opplevd dem som et samlet band i min levealder. Min møte med The Byrds var en gang i starten av 20 årene når jeg kjøpte en samlealbum på CD som ble med på biltur, derfra har det sakte men sikkert ballet på seg. Jeg har hatt perioder der jeg har lånt mye tid til andre klassiske rockeband som Beatles, Stones, Kinks, Who, Doors, Dylan og mange andre, ikke minst utallige garasje rock/nuggets band, men The Byrds er og blir mitt band. Det har også vist seg på Spotify listen jeg får tilgang til hvert

Neil Young + Promise of the real - The Visitor

Neil Young er en av artistene jeg setter høyest i musikkhistorien, men dessverre er ikke Neil Young anno 2017 spesielt spennende. Selv om jeg er enig om at Trump er en dust og at vi bør ta bedre vare på jorden, så blir det for mye politikk og fjas, og for lite fokus på det musikalske i denne utgivelsen (også!). I tillegg er det et sammensurium av sjangere han skal innom, mariachi, blues og storband for å nevne noe. Det gjør at albumet fremstår som rotete, men på sitt beste er det faktisk ganske bra. Nå har mannen gitt ut 6-7 utgivelser bare siden 2014, med mer fokus og om han kunne vært mye mer selvkritisk til eget materiale, så kunne vi nok fått nok en sterk plate fra Neil Young. Jeg lever i håpet, men har nok ikke helt troen. 4/10

The Good, The Bad & The Zugly - Misanthropical house

TGTBATZ er tilbake med nytt album og har heldigvis ikke skiftet stil eller noe siden sist, de fortsetter å pøse ute god gammel scandirock med et solid glimt i øyet. Tekstene har aldri vært av det spesielt seriøse slaget, noe som gjør de til et veldig befriende band å høre på, de er på ingen måter selvhøytidelige. Musikken generelt er på ingen måter useriøs, dette er dyktige musikere på alle plasser, med en seriøs teft for fengende punk/hardcore. Jeg er ikke snauere enn at jeg mener at TGTBATZ er det beste punkrock bandet vi har i Norge per dags dato. De står ikke tilbake for noe band som Turboneger, Gluecifer, Amulet og flere har gjort før dem. Tidvis minner de meg veldig om Turboneger anno Ass Cobra, faktisk første gang jeg hørte singelen "Vik bak meg satan" så trodde jeg et øyeblikk at det var Turboneger jeg hadde satt på. Selv om TGTBATZ stjeler som ravner fra rockehistorien så står de fjellstøtt på egne ben. Dette er ingenting å tenke på, kjøp en sexy grønn vinyl elle